• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Search Console Insights; wat is het en hoe gebruik je het?

Vandaag is het zover...

De Beta versie van Search Console Insights is gelanceerd. In deze post gaan we in op wat deze functie precies inhoudt, hoe het werkt en hoe jij het kan gebruiken. 

Wat is Search Console Insights?

Search Console Insights is een onderdeel van de bestaande Google Search Console. Search Console Insights is een  dashboard waarin je belangrijke inzichten op een snelle en efficiënte manier kan inzien. Het meest unieke van deze nieuwe tool is dat je een koppeling kan maken met Google Analytics. Hierdoor kan je inzichten en data uit beide tools op een simpele manier integreren. 

Sommige GA (Google Analytics)  properties maken gebruik van verschillende weergaven. Je kunt zelf kiezen welke weergave je wil koppelen met Search Console Insights. 

search console google analytics

Als je alles uit Search Console Inzichten wil halen is het belangrijk dat je een koppeling maakt met je Analytics account.

Waar kan ik Search Console Insights vinden?

Wanneer je je in het hoofdscherm van Google Search Console bevind, zie je bovenaan een geel gekleurde balk met de tekst: "Inzicht krijgen in welke content je lezers aanspreekt". Zodra je hierop klikt wordt je doorverwezen naar de nieuwe functie. Begin direct met het koppelen van je GA-account zodat je zoveel mogelijk data tot je beschikking hebt. 

De tool die nu beschikbaar is, is een Beta-versie. Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de definitieve versie beschikbaar zal zijn en in hoeverre deze nog meer functies ondersteunt.

sci voorbeeld

Wat kan ik ermee?

Search Console Insights biedt 5 verschillende inzichten. Om ze alle 5 in te zien is het wel nodig om, zoals eerder gezegd, je account gekoppeld te hebben met Analytics. 

Dankzij Search Console Insights krijg je o.a. inzicht in:

  • De prestaties van nieuwe pagina's / content
  • Je best presterende pagina's / content
  • Hoe komen mensen bij je terecht?
  • Populairste zoekopdrachten
  • Verwijzende links + verkeer

Hieronder behandelen kort we de 5 verschillende inzichten:

1. De prestaties van nieuwe pagina's / content

Bekijk hoe populair je nieuwste content presteert en hoe bezoekers 'engagen' op de pagina. 

insight1

2. Je best presterende pagina's / content

In een oogopslag zien welke pagina's het meest populair zijn EN hoe populair ze precies zijn. 

insights2

3. Hoe komen mensen bij je terecht?

Welke kanalen zijn verantwoordelijk voor je traffic en hoe consumeren mensen jouw content?

search console insights 3

4. Populairste zoekopdrachten

Jouw meest populaire zoekopdrachten over de afgelopen 28 dagen.

5. Verwijzende links / verkeer

Welke pagina's verwijzen naar jouw content en hoeveel mensen bekijken deze content?

voorbeeld 5

Heb jij nog vragen over de nieuwste functies binnen Search Console Insights? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. Daarnaast zijn wij gespecialiseerd in Linkbuilding en (technische) SEO audits.

Jerry van Es

Jerry begon in 2014 als SEO specialist bij een online marketing bureau in Hoofddorp. Na hier een aantal jaar gewerkt te hebben kwam hij terecht als SEO specialist bij Fietsenwinkel.nl. Hier groeide hij door naar Head of SEO voor de nationale en internationale websites van het concern. Ook in de jaren hier opvolgend heeft Jerry als freelancer voor veel verschillende multinationals en MKB bedrijven gewerkt zoals Jobbird, DPG (o.a. Volkskrant, AD, Trouw), 123inkt.nl.

Sam Visser

Sam is al sinds 2016 actief in de wereld van Online Marketing en SEO. Zo heeft hij onder andere gewerkt bij bedrijven als ABN AMRO, T-mobile & Social Blue. Naast een focus op Social Media Marketing is Sam al jarenlang bezig met SEO. Als oprichter van een van Nederlands' grootste fitness blogs en meerdere winstgevende affiliate websites heeft hij ervaring met zoekwoord strategieën, linkbuilding en SEO.


Samenwerken?

Ook je online bereik vergroten? We denken graag mee over hoe we dit samen kunnen realiseren. Neem contact met ons op via onderstaand formulier.

Over de auteur: Jerry


Mijn naam is Jerry en ik ben in 2014 als SEO specialist bij een online marketing bureau in Hoofddorp begonnen. Na hier een aantal jaar gewerkt te hebben ben ik als SEO specialist bij Fietsenwinkel.nl aan de slag gegaan. Hier groeide ik door naar Head of SEO voor de nationale en internationale websites van het concern. Ook in de jaren hier opvolgend heb ik als freelancer voor verschillende multinationals en MKB bedrijven gewerkt zoals Jobbird, DPG (o.a. Volkskrant, AD, Trouw), 123inkt.nl.

Follow me

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>