SEO Audit: Alles wat je moet weten!

Wat is een SEO audit?

Een SEO audit is het in kaart brengen van alle SEO punten waar een website zich op kan verbeteren. Hoe meer SEO factoren in orde zijn, hoe meer organische bezoekers (en omzet) een website kan verwachten.

In een SEO audit kijken we naar o.a. de volgende punten:

Technische problemen

Kan Google de website goed crawlen en zijn alle pagina's toegankelijk?

Content Gaps

Op wat voor zoekwoorden haalt je concurrentie verkeer binnen waar jij niet op scoort.

Interne linkstructuur

Beschikt de website over een logische en goede interne linkstructuur?

Optimalisatie mogelijkheden

Liggen er nog quick wins in het verschiet?

On page SEO

Worden headings, alt tags and andere on page SEO elementen wel goed ingezet?

Structured Data implementatie

Behaal hogere CTR's door structured data slim in te zetten.

Off-page problemen

bijvoorbeeld: schadelijke externe links)

Daarnaast controleren en analyseren we nog veel meer. Lees verder om te zien wat je krijgt in onze uitgebreide (technische) SEO audit.

Wij hebben de afgelopen voor heel wat mooie bedrijven een (technische) seo audit mogen doen. Enkele voorbeelden vind je hieronder:

Waarom is een site audit belangrijk?

Een site audit is belangrijk omdat het een frisse blik geeft op je website vanuit een ander perspectief. veel ondernemers hebben zich verdiept in SEO en denken dat de hele website perfect geoptimaliseerd is. Toch komen we altijd punten tegen die niet goed staan en de organische performance tegenhouden. Zo zagen we bij een grote webshop in de fashion dat Google 80% van zijn tijd bezig was met het doorspitten van onbelangrijke filterpagina's.

Een andere klant had een jaar lang in content geïnvesteerd maar zag het organisch verkeer amper toenemen. Uiteindelijk bleek dit te maken hebben met een javascript probleem.

Zo zie je maar, er kunnen altijd grote (technische) problemen zijn waar je zelf geen weet van heb. Daarom beginnen we bij iedere klant dan ook altijd met een SEO audit. Met behulp van SEO tools en onze eigen ervaringen weten we alle verbeteringen in kaart te brengen.

Wat kun je verwachten van onze SEO audit?

SEO audit

Onze SEO audit wordt altijd onderverdeeld in 3 verschillende onderdelen. Hierbij focussen we ons op de techniek, de content en de externe links. 

Technische SEO Audit

In het technische gedeelte van de audit kijken we naar verschillende punten. We kijken of de website goed gecrawld kan worden en of de content ook goed geïndexeerd wordt. Mocht dit laatste niet het geval zijn dan stellen we uiteraard ook de oorzaak hiervan vast. Verder kijken we met behulp van onze vaste audit tool (Screaming Frog) naar interne redirects of 404 pagina's die de prestaties in de weg kunnen zitten.

We analyseren of het robots.txt bestand goed is opgebouwd of dat deze belangrijke url's blokkeert voor Google en andere zoekmachines en nog veel meer;

  • indexatie analyse
  • status codes (site health)
  • snelheid
  • robots.txt
  • rendering (javascript, SPA, etc.)
  • sitemap analyse
  • gebruiksvriendelijkheid
  • interne linkstructuur
  • canonical tags
  • hreflang tags (mits van toepassing)
  • structured data
  • geoptimaliseerde afbeeldingen

On-page seo audit

Bij on-page kijken we naar alle zichtbare elementen op een pagina en alles wat met content te maken heeft. Denk hierbij aan het juiste gebruik van headings (h1, h2, etc.). Ook analyseren we de page titles en meta descriptions en het gebruik van zoekwoorden. We gaan na of de 'search intent' goed wordt geraakt aangezien deze factor steeds belangrijker wordt voor zoekmachines. Gebruik je de juiste keywords? En heeft je content wel genoeg aantal woorden voor het onderwerp waar je op wil scoren? Alles wat belangrijk is voor on-page SEO komt aan bod.

  • headings
  • meta data (o.a. pagina titels, meta descriptions)
  • alt tags
  • gebruik van zoekwoorden
  • 'thin' content
  • duplicate content
  • zoekintentie
  • content gap
  • nieuwe content mogelijkheden

Off page SEO audit

Wanneer we het hebben over een Off-page SEO audit dan doelen we op factoren die zich buiten jouw website om plaatsvinden. Het gaat hierbij om social signalen en nog belangrijker: backlinks. We spreken van een backlink wanneer een externe website een link naar een van jouw url's plaatst.

Backlinks kunnen echter ook schade toebrengen als deze afkomstig zijn vanuit websites die bij Google erom bekend staan dat ze links verkopen of onderdeel zijn van een PBN-netwerk.

In de audit kijken we echter ook of er laaghangend fruit is. Als er websites zijn die naar meerdere van je concurrenten linken bijvoorbeeld is de kans redelijk groot dat ze jouw hier ook in willen meenemen.

Tot slot denken we ook mee met eventuele PR-ideeën waarmee je in één klap links van hoogwaardige nieuwsmedia mee kan verdienen. 

Wat gebeurt er na de audit?

Wij willen geen audit over de drempel gooien en zeggen: zoek het uit, succes ermee! Onderdeel van on rapport is om ervoor te zorgen dat jij er ook echt mee aan de slag kan en dat je de zoekmachines gaat domineren. We maken een duidelijk overzicht van alle to-do's en geven deze een prioriteit score mee. Zo weet je wat de belangrijkste punten zijn die het meeste impact zullen hebben.

Zo werk je stap voor stap aan je zoekmachine optimalisatie. 

Na de audit ontvang je een overzichtelijk stappenplan waar al de to-do's terug te vinden zijn.

Wat kan je niet verwachten van onze SEO audit?

We horen het helaas veel te vaak: 'SEO specialisten' die jouw domein in een tool als SEMrush of Ahrefs gooien en daarmee een geautomatiseerd rapport uitdraaien. Vervolgens wordt hier het eigen logo overheen geknald en klaar is jouw 'audit'.

Wij zijn zeker fan van SEMrush maar om een goede site analyse te doen met concrete verbeterpunten heb je meer tools nodig. Daarnaast komt er ook veel handwerk bij kijken. Een goede zoekmachine optimalisatie specialist weet welke punten niet uit een tool zijn te halen. 

Onze tools

Wij maken gebruik van veel verschillende SEO tools om een goede en complete SEO audit te kunnen doen. Een greep uit de SEO tools die we gebruiken om jouw domein te analyseren:

  • Ahrefs
  • Screaming Frog
  • SEMrush
  • Majestic
  • SurferSEO
  • Google Search Console
  • Google Analytics


Ervaren SEO specialisten

Een SEO audit laten uitvoeren? Bij Content Ventures wordt de gehele audit gedaan door echte specialisten. Geen juniors die zich bezig houden met de onderneming waar jij al jouw bloed zweet en tranen in hebt gestopt. Onze vakidioten weten door jarenlang zelf aan de knoppen te hebben gezeten wat wel werkt en wat niet werkt.

Jerry van Es

Jerry begon in 2014 als SEO specialist bij een online marketing bureau in Hoofddorp. Na hier een aantal jaar gewerkt te hebben kwam hij terecht als SEO specialist bij Fietsenwinkel.nl. Hier groeide hij door naar Head of SEO voor de nationale en internationale websites van het concern. Ook in de jaren hier opvolgend heeft Jerry als freelancer voor veel verschillende multinationals en MKB bedrijven gewerkt zoals Jobbird, DPG (o.a. Volkskrant, AD, Trouw), 123inkt.nl.

Sam Visser

Sam is al sinds 2016 actief in de wereld van Online Marketing en SEO. Zo heeft hij onder andere gewerkt bij bedrijven als ABN AMRO, T-mobile & Social Blue. Naast een focus op Social Media Marketing is Sam al jarenlang bezig met SEO. Als oprichter van een van Nederlands' grootste fitness blogs en meerdere winstgevende affiliate websites heeft hij ervaring met zoekwoord strategieën, linkbuilding en SEO.

Wat hebben we van jou nodig?

Naast een gezonde ambitie om door te willen groeien zullen wij vragen om ons (tijdelijk) toegang te geven voor jullie Google Analytics en Google Search Console. Deze tools geven veel informatie en inzichten. Heb je nog geen koppeling met search console? Dan helpen we je hier graag mee.

Wil jij weten waar de kansen liggen en welke punten jouw ranking of traffic tegen houden? Neem vrijblijvend contact met ons op om te bespreken wat er mogelijk is. De kosten van een SEO audit zijn deels afhankelijk van het aantal URL's en de complexiteit van je website. Uiteraard nemen we alle belangrijke punten mee in de analyse.

Ben jij er klaar voor om de zoekresultaten in Google te gaan domineren? Wij wel!  Vul het formulier hieronder in en wij nemen binnen 24 uur contact met je op!

Veelgestelde vragen

Wat kan ik verwachten van jullie audit?

Wij doen een complete analyse van je gehele website. We gebruiken hiervoor tools ter ondersteuning maar het grootste gedeelte is handwerk. Verwacht dan ook een uitgebreid rapport met concrete verbeterpunten. Wij leveren geen standaard geautomatiseerde rapporten die je gemakkelijk uit elke tool kan trekken.

Wat zijn de beste tools om zelf een audit te doen?

Wij adviseren een combinatie van verschillende tools. Wij gebruiken een combinatie van Screaming Frog, Ahrefs, SEMrush, Majestic en natuurlijk Google Search Console en Google Analytics. Bekijk hier welke tools je allemaal nodig hebt.

Welke onderdelen komen er terug?

Bij een uitgebreide analyse controleren we op meer dan 43 verschillende checks. Deze zijn onder te verdelen in 3 categorieën; techniek, content en autoriteit.

>